تحلیل وضعیت آموزشی درس زبان انگلیسی در استان( بررسی علل رشد و افت تحصیلی
نویسنده : لیلافیضی - ساعت ۱۱:٤٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/۱۳
 

موضوع: تحلیل وضعیت آموزشی درس زبان انگلیسی در استان( بررسی علل رشد و افت تحصیلی)

با سلام و احترام

در بررسی انجام شده وضعیت آموزشی درس زبان انگلیسی استان در سال های تحصیلی 91 و 92 به شرح زیر می باشد:

درصد قبولی

میانگین نمره

خرداد 92

درصد قبولی

میانگین نمره

خرداد 91

رشته تحصیلی

5/93

75/14

 

1/93

86/14

 

ریاضی و فیزیک

9/85

88/12

 

6/84

86/12

 

علوم تجربی

53

33/8

 

3/50

25/8

 

ادبیات و علوم انسانی

با توجه به جدول فوق در رشته" ریاضی و فیزیک" میانگین نمرات خرداد ماه 92 نسبت به سال قبل 11 درصد افت  ولی درصد قبولی دانش آموزان 4 درصد رشد داشته است.در رشته" علوم تجربی و علوم انسانی" در میانگین نمرات و درصد قبولی دانش آموزان در سال 92 نسبت به سال 91 رشد مشاهده می شود.

.................


موضوع: تحلیل وضعیت آموزشی درس زبان انگلیسی در استان( بررسی علل رشد و افت تحصیلی)

با سلام و احترام

در بررسی انجام شده وضعیت آموزشی درس زبان انگلیسی استان در سال های تحصیلی 91 و 92 به شرح زیر می باشد:

درصد قبولی

میانگین نمره

خرداد 92

درصد قبولی

میانگین نمره

خرداد 91

رشته تحصیلی

5/93

75/14

 

1/93

86/14

 

ریاضی و فیزیک

9/85

88/12

 

6/84

86/12

 

علوم تجربی

53

33/8

 

3/50

25/8

 

ادبیات و علوم انسانی

با توجه به جدول فوق در رشته" ریاضی و فیزیک" میانگین نمرات خرداد ماه 92 نسبت به سال قبل 11 درصد افت  ولی درصد قبولی دانش آموزان 4 درصد رشد داشته است.در رشته" علوم تجربی و علوم انسانی" در میانگین نمرات و درصد قبولی دانش آموزان در سال 92 نسبت به سال 91 رشد مشاهده می شود.

اگرچه در میانگین نمره و درصد قبولی خرداد 92 رشد کمی را در وضعیت درسی دانش آموزان میتوان ملاحظه کرد، پایین بودن سطح نمرات بخصوص در رشته علوم انسانی قابل تامل میباشد. در حقیقت عوامل مختلفی در افت یا رشد تحصیلی دانش آموزان نقش دارند که در ارتباط با یکدیگر هستند و در تمامی زمان ها و مکان ها تاثیر یکسانی ندارند.لذا برای نشان دادن میزان تاثیر هر کدام از این عوامل باید مطالعات و تحقیقات دقیق علمی صورت گیرد ولی بطور کلی می توان عوامل زیر را که مربوط به دانش آموز،خانواده،جامعه،نظام آموزشی،کتاب درسی و معلم می شوند را نام برد:

الف) عوامل موثر در رشد تحصیلی مشاهده شده:

1-تغییر روش های تدریس و تاکید بر مشارکت دانش آموزان و روش های حل مساله در کلاس درس

2-برگزاری کلاس های ضمن خدمت و جلسات گروه های آموزشی برای دبیران زبان انگلیسی در سطح استان و آشنایی دبیران با شیوه های نوین تدریس

3-هوشمند سازی بسیاری از کلاس های درس درسطح استان

4-تخصیص ساعات اضافه زبان انگلیسی به برنامه درسی دانش آموزان در قالب کلاس های جبرانی یا تقویتی

5-استفاده از کتاب های کمک آموزشی در اکثر کلاس های درسی و حل نمونه سوالات امتحانی

ب) عوامل موثر در افت تحصیلی و پایین بودن سطح نمرات :

1-تراکم بسیار زیاد دانش آموزان در کلاس های درس در سال های اخیر بدلیل یک شیفت شدن خیلی از مدارس

2-عدم دسترسی به کتب کمک درسی و امکانات کمک آموزشی در برخی از مناطق محروم استان

3-نامناسب بودن وضعیت اقتصادی و کثرت فرزندان در بعضی خانواده ها

4-جذب بسیاری از دانش آموزان خانواده های مرفه به اینترنت که ساعات زیادی را در شبانه روز از آنها میگیرد

5-نبود جذابیت و یکنواختی مطالب و محتوی کتب درسی زبان انگلیسی که دانش آموزان نمی توانند با آنها ارتباط برقرار کنند

6-عدم آگاهی بسیاری از دانش آموزان نسبت به ارزش یادگیری زبان انگلیسی بعنوان زبان بین المللی که باعث بی انگیزگی آنها در فراگیری این درس می شود

7-  توقع نادرست مدیران درامر نمره دهی ودرصد قبولی والزامی بودن سطح بالای قبولی دانش آموزان هم در راهنمایی وهم درسالهای اول دبیرستان

8- عدم تسلط دبیران به مهارتهای چهارگانه وروشهای تدریس و از بین رفتن انگیزه در آنها

9-کم بودن ساعت درسی زبان انگلیسی در برنامه درسی دانش آموزان و در نتیجه نداشتن وقت کافی برای تمرین بیشتر و حل نمونه سوالات امتحانی متنوع

10-نبودن کتاب راهنمای معلم که بتواند مشکلات احتمالی دبیران زبان را رفع کند

 


 
comment نظرات ()